در کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری؛

 

برای سامان‌دهی فضای میانی میدان آزادی تصمیم‌گیری شد

 

سرویس خبر:اداره روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کرمان

 

نشست کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری کرمان با حضور شهردار کرمان و سایر اعضا برگزار شد.

شهردار کرمان در این نشست با اشاره به اجرای پروژه‌ی زیرگذر آزادی گفت: باید برای سامان‌دهی فضای میانی و جداره‌های میدان، طرح مناسبی تهیه و اجرا شود تا زیرگذر، با ظاهر مطلوب‌تری بهره‌برداری شود.

سیدمهران عالم‌زاده با بیان این‌که برای سامان‌دهی میدان آزادی، دو مسیر را می‌شود طی کرد: گفت: مسیر نخست این است که اعضای کارگروه با هم‌اندیشی، طرح‌ها و ایده‌های خود را ارایه کنند و سپس یکی از طرح‌هایی که مورد تأیید جمع قرار گرفت، اجرا شود.

وی ادامه داد: مسیر دوم این است که کار طراحی برای سامان‌دهی فضای میانی میدان را به مشاور بسپاریم تا مشاور براساس خط‌و‌مشی کلی که کارگروه مشورتی ارایه می‌کند، برای سامان‌دهی میدان آزادی طراحی کند.

شهردار کرمان به پیاده‌راه‌سازی میدان شهدا هم اشاره کرد و گفت: در رابطه با طرح پیاده‌راه میدان شهدا مقرر شد پیش از تصمیم‌گیری برای طرح معماری میدان، موضوعات شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد.

عالم‌زاده افزود: مقرر شد پیش از انجام هر کاری، موضوعاتی ازجمله هزینه‌های ساخت پایانه‌های تاکسی و اتوبوس و تملک زمین‌هایی برای این منظور مشخص و تأمین شود.

دکتر مسعودی، دکترای شهرسازی و رییس اسبق دانشکده‌ی هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن تشکر از شهردار کرمان به‌دلیل تشکیل کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی گفت: برای نخستین‌بار است که چنین کارگروهی در شهرداری کرمان شکل می‌گیرد که باید در این زمینه از مهندس عالم‌زاده، شهردار کرمان تشکر کرد.

وی درباره‌ی پیاده‌راه‌سازی میدان شهدا، بر ضرورت مطالعات کامل شهرسازی برای این میدان تأکید کرد.

مسعودی در خصوص میدان آزادی هم پیشنهاد کرد: پنج نفر اول مسابقه‌ی طراحی المان میدان آزادی، دعوت شوند و این افراد مجدداً برای سامان‌دهی فضای میانی میدان طرح ارایه کنند.

وی افزود: به این دلیل که این افراد جزء برگزیدگان مسابقه‌ی طراحی المان میدان آزادی بوده‌اند، برای آن‌ها حق ایجاد شده و این افراد باید مجدداً در این زمینه ورود کنند.

مهندس افشین محمودی، معمار، مدرس دانشگاه و مرمتگر موزه‌ی هنرهای معاصر صنعتی و کتابخانه‌ی ملی نیز در این نشست با بیان این‌که ارایه‌ی طرح و ایده ازسوی اعضای کارگروه امکان‌پذیر نیست، گفت: باید مسیر کلی را مشخص کنیم و سپس مشاور براساس خطوطی که ارایه می‌کنیم، حرکت کند.

وی هم‌چنین با تأکید بر این‌که باید ابتدا وضعیت ترافیک میدان آزادی مشخص شود، گفت: باید به جمع‌بندی برسیم که در میدان آزادی چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم و سپس کار را به یک مشاور بسپاریم.

دکتر جهان‌بین، دکترای شهرسازی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان هم با تأکید بر این‌که تعیین خط‌و‌مشی و سیاست‌گذاری کلی باید در این کارگروه انجام گیرد، گفت: باید صورت‌مسأله را در اختیار مشاور بگذاریم و از مشاور پاسخ بخواهیم.

مهندس انجم‌شعاع، متخصص ترافیک و حمل‌و‌نقل شهری نیز با تأکید بر این‌که باید برای عابر پیاده در میدان آزادی چاره‌اندیشی شود، گفت: با توجه به رشد جمعیت و افزایش روزانه‌ی تعداد خودرو، ترافیک میدان آزادی به هیچ‌وجه حل نمی‌شود.

در ادامه، مهندس رضا حکاک‌زاده، مشاور شهردار کرمان در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل شهری نیز درباره‌ی پیاده‌راه‌سازی میدان شهدا گفت: میدان شهدا، یک گره ترافیکی بسیار مهم و نقطه‌ی تلاقی بین چند مسیر است؛ بنابراین، اگر بخواهیم این نقطه را کور کنیم، باید جایگزین داشته باشیم.

وی افزود: تبعاتی که در آینده با پیاده‌راه کردن میدان شهدا گریبان ما را می‌گیرد را فراموش کرده‌ایم.

مشاور شهردار کرمان در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل شهری در خصوص وضعیت ترافیکی میدان آزادی نیز گفت: ترافیک جزیره‌ی دایره‌ی میدان آزادی، حاصل محدودیت‌های معابر اطراف میدان است.

حکاک‌زاده افزود: محدودیت ترافیکی در میدان آزادی، به‌دلیل طراحی اشتباه بولوار جمهوری‌اسلامی و بولوار شهید صدوقی (جاده تهران) است که با زاویه‌ی 15 درجه به میدان آزادی رسیده‌اند.

وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت ترافیک میدان آزادی، یک پیشنهاد این است که مسیر ورودی بولوار شهید صدوقی از سمت آزادی را از چرخه‌ی عبور و مرور حذف و این محدوده را به پایانه‌های تاکسی و اتوبوس تبدیل کنیم؛ چراکه میدان آزادی یکی از محل‌های اصلی برای سفر محسوب می‌شود و متأسفانه به‌دلیل بالا بودن قیمت زمین، امکان خرید زمین برای ایجاد پایانه هم وجود ندارد.

مشاور شهردار کرمان در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل شهری به دو موضوع ترافیک و حمل‌و‌نقل عمومی اشاره کرد و گفت: جدای از موضوع ترافیک، باید برای سفرهای درون‌شهری طوری برنامه‌ریزی کنیم که یک فرد بتواند با استفاده از انواع حمل‌و‌نقل عمومی، مسیر مورد نظر خود در شهر را با هزینه‌ی اقتصادی قابل قبول طی کند.

حکاک‌زاده افزود: باید خطوط حمل‌و‌نقل سریع، خطوط دوچرخه، پیاده‌راه و سایر موارد مربوط به حمل‌و‌نقل عمومی را در قالب یک سیستم یکپارچه ببینیم تا یک فرد که از خانه خارج می‌شود، بداند چه مسیری را باید با بی‌آر‌تی طی کند، کدام مسیر را باید پیاده برود و چه مسیری را باید با استفاده از دوچرخه طی کند تا به محل مورد نظر برسد؛ ضمن این‌که باید برای خودروهای تک‌سرنشین محدودیت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تنها با این روش است که می‌توانیم ترافیک شهر و ازجمله میدان آزادی را حل کنیم.

مشاور شهردار کرمان در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل شهری با بیان این‌که همیشه نمی‌توانیم با راه‌حل‌هایی مثل اصلاح هندسی، مشکل ترافیک را حل کنیم، گفت: باید با ترکیبی از پیاده‌راه‌سازی، خطوط دوچرخه و حمل‌و‌نقل عمومی سریع و ارزان، مشکل ترافیک را حل کرد.

حکاک‌زاده به سرویس‌های حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان هم اشاره کرد و گفت: اکنون، 80 درصد از حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان با خودروی شخصی انجام می‌شود و همواره مشاهده می‌شود که تعداد زیادی از راننده‌های خودروهای شخصی جلوی مدارس و یا کانون‌های زبان پارک کرده و منتظر فرزندان خود هستند.

وی افزود: باید برای تمام این مسایل به‌طور کامل برنامه‌ریزی کرد تا ترافیک شهر کرمان حل شود.

در ادامه، مجدداً موضوع سامان‌دهی فضای میانی میدان آزادی مورد بررسی قرار گرفت که دکتر زند رضوی، دکترای جامعه شناسی و عضو  هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر گفت: باید فضای میانی میدان با کمک هنرمندان، با رنگ، نور و سایر مصالح گرافیکی زیباسازی شود؛ سپس بعد از پایان پروژه و مشخص شدن وضعیت ترافیک، مطالعات کافی انجام و میدان سامان‌دهی شود.

دکتر جهان‌بین هم در این رابطه گفت: باید طرحی باشد که زشتی‌های میدان را بپوشاند که در این زمینه می‌شود از گرافیک محیطی کمک گرفت.

هم‌چنین مجدداً موضوع بهره‌گیری از ظرفیت افرادی که در مسابقه‌ی طراحی المان میدان آزادی مقام اول تا دهم را کسب کرده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد: با 10 نفر منتخب مسابقه‌ی طراحی المان مذاکره شود و ضمن تقدیر به‌دلیل کسب مقام در مسابقه‌ی طراحی المان و تبیین چگونگی پرداخت مالی به آن‌ها، کار فضاسازی میدان براساس نظرات کارگروه توسط این افراد انجام گیرد.

در خصوص سیاست‌های کلی در رابطه با میدان آزادی هم تأکید شد: هیچ‌گونه المان حجمی در میدان آزادی نباشد و عبور عابر پیاده در سطح صفر باشد و سطح به‌اضافه‌ی یک حذف شود.

در ادامه‌ی این نشست، شهردار کرمان به طراحی محور دوچرخه‌سواری در شهر کرمان اشاره کرد و از مهندس حکاک‌زاده، مشاور شهردار در حوزه‌ی ترافیک و حمل‌و‌نقل شهری خواست محورهایی که در طرح جامع ترافیک برای دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده را در نشست آینده‌ی کارگروه مشورتی معماری و شهرسازی شهرداری ارایه کند.

عالم‌زاده گفت: هیأت دوچرخه‌سواری کرمان نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده تا در ایجاد مسیرهای دوچرخه در شهر کرمان با شهرداری همکاری کند.

وی افزود: برای این منظور از اعضای هیأت دوچرخه‌سواری کرمان نیز دعوت می‌شود تا در جلسه‌ی آینده‌ی کارگروه حضور داشته باشند.

مشاور شهردار در حوزه‌ی ترافیک و حمل‌و‌نقل شهری نیز با بیان این‌که مطالعات خطوط دوچرخه‌سواری شهر کرمان آماده است، گفت: البته راه‌کارهای طرح جامع، در حد کلان و پیشنهادی است و برای اجرا نیاز به بازنگری دارد.

در ادامه، مقرر شد در جلسه‌ی آینده موضوع ایجاد دوسه محور دوچرخه‌سواری در شهر کرمان مورد بررسی قرار گیرد.                          

                 

 

 

اينجا شهرداري کرمان ...
      سامانه ارتباط مردمی : 137
      سامانه پیامکی : 10001371000
      تلفن های تماس : 32268350-034
      آدرس ساختمان شهرداری مرکز :
      کرمان - خیابان سپه